Bra att veta!

Läs gärna igenom resevillkoren samt dessa rader! Det kan besvara många av Era frågor, samt bespara både Er och oss otrevliga överraskningar.

 

Avbeställningsskydd – ingår ALLTID på våra resor. Det kan vara något att tänka på när man jämför våra priser gentemot andras. Detta kostar ofta flera hundralappar extra utöver resepriset hos många bussresearrangörer.

Försäkringar – Kontrollera att fullgott reseskydd ingår i Er hemförsäkring! Om inte rekommenderar vi Er teckna en tilläggs- eller separat reseförsäkring! Ta med europeiskt sjukförsäkringsbevis (blå kortet) på resan! Detta gäller inom hela EU och erhålls hos Försäkringskassan.

Pass – Ta ALLTID med pass på resor utanför Sverige! Kontrollera giltighetstiden och att passet inte är skadat! Ha passet tillgängligt i handbagaget under resan!

Valuta – Som resevaluta rekommenderar vi generellt Euro. Extra arrangemang och utflykter betalas i Euro när vi är utanför Nordens gränser.

Resebevis/inbetalningskort – skickas ut i samband med bokning och gäller som kvitto så fort slutlikvid erlagts. Ta även med resebeviset på resan, detta är Er värdehandling! På detta finns två inbetalningskort; anmälningsavgift och slutlikvid. Vad som ingår i resans pris framgår i reseprogrammet för varje resmål. Tid och plats för påstigning meddelas på resebeviset.

Boende/Måltider – Del i dubbelrum är standard vid inkvartering. Faciliteter såsom egen dusch/wc finns i regel på de hotell (god europeisk mellanklass om ej annat anges) som vi använder oss av. Grand Lit- sängar kan förekomma i dubbelrum, även om vi ALLTID föredrar tvillingsängar vid beställning. Rökfria rum eftersträvas ALLTID som regel, dock är detta inte lika självklart utanför Sveriges gränser. Om allergi-/astmabesvär finnes måste detta anmälas vid bokning. Ibland kan rumsstandarden variera inom samma hotell, vilket innebär att exakt rättvisa är omöjlig att uppnå. Enkelrum kan bokas mot tillägg i mån av tillgång. Hotell meddelas på resebeviset, i reseprogrammet även med hemsideadress. OBS! Ibland sker hotellbyten av olika anledningar utanför vår kontroll. Vi är därför tvungna att reservera oss mot detta. I samband med halvpension (då middag alt. lunch förutom frukost ingår i resans pris) serveras denna som gruppmeny antingen vid bord eller som buffé och oftast i form av lokal husmanskost. Avvikande önskemål såsom specialkost måste ovillkorligen anmälas vid bokningstillfället. Vi gör vårt yttersta för att dessa ska uppfyllas. Dock kan ingen garanti lämnas/utlovas för detta. Utbudet av t. ex. gluten-/ laktosfri kost är ofta inte lika generöst utomlands som i Sverige. Glutenintoleranta rekommenderas därför att ta med glutenfritt bröd under utlandsresan! I måltider ingår i regel inte dryck.

Handikapp – Våra resor är relativt handikappvänliga, dock INTE specialanpassade. Kontrollera gärna med oss om vi anser resmålet lämpligt för Er eller inte! Om hjälpmedel såsom rullator, rullstol eller dylikt önskas medtagas, måste detta anmälas vid bokning för planering och av utrymmesskäl.

Boka tidigt – är ALLTID en fördel, både för Er och oss. God planering gynnar alla parter. Genom våra generösa avbokningsregler (se resevillkoren) kostar det inte Er mer än expeditionsavgiften, om Ni av någon anledning blir tvungna att avboka resan, ända intill en månad innan avresa. Vi behöver ha Er bokning 30 dagar före aktuellt avresedatum för att kunna garantera Er plats. Tänk dock på att vissa resor kan bli fullbokade innan dess, först till kvarn gäller som vanligt. Listorna med deltagarnamnen skickas till hotellen en månad innan ankomst. Bokningar som görs senare än 30 dagar före avresa är bindande.

Platser i bussen – Vi har inget krångligt platsbytessystem. Man väljer sin plats vid start, ”flyttar in” och behåller den platsen hela resan (ospecificerat).  I vår toppmoderna turistbuss sitter och ser man egentligen lika bra på och ifrån samtliga platser. Om Ni ändå önskar boka en speciell plats i bussen är kostnaden för detta 20 kronor per person och resdag. Undantaget första bänkraden. Dessa platser är reserverade för handikappade och allergiker, OBS! ovillkorligen stärkt med läkarintyg. Ibland behöver dessa platser även utnyttjas av personalen.

Bagage – Packa gärna en enkel väska att ha med separat som övernattningsbagage då vi har övernattningar utmed färdvägen! På så sätt slipper Ni släpa hela Ert resebagage i onödan. Resenären ansvarar helt och hållet för sitt bagage då det lämnat bussen. Max en resväska plus handbagage per person. Detta inkluderar även ev. shopping om inte annat anges under resan (beroende på passagerarantal). Dock endast för personligt bruk enligt svenska tullbestämmelser.

Journummer – lämnar vi ut på våra resor för att Ni som resenärer alltid ska kunna komma i kontakt med oss vid akuta situationer. Detta står även i inforutan på Ert resebevis vilket Ni erhåller vid Er bokning.

Pauser – tar vi med jämna mellanrum (efter ca 2½-3 timmars körning) på transportsträckorna för wc- och bensträckarmöjlighet. Då förare och reseledare lämnar bussen är den ALLTID låst. Det är då INTE tillåtet för passagerare att sitta kvar (av försäkringsskäl).

Allmänt – Vi lämnar aldrig några exakta framkomsttider, dessa är alltid preliminära med tanke på rådande omständigheter som exempelvis trafiksituation och väderlek. Kvarglömda effekter i bussen sparas på kontoret i en månad. Därefter bortskänks de till välgörande ändamål. Vi hämtar alltid i Oxelösund (gamla järnvägstationen) på våra programresor. I Nyköping har vi en egen hållplats belägen intill Brukslagarvägen längst upp på asfaltplanen i motsatt riktning till den röda stugan. I resans pris ingår endast avstigningsmöjlighet vid ordinarie hållplats.

Sist men inte minst…

INTE SOM HEMMA!!! Tänk på att vi reser till många länder med olika och skiljande kulturer jämfört med vår egen och får ta seden dit vi kommer! Vänligen respektera detta och se det med fördel som ett spännande inslag i resan!